Inddrag forældrene i folkeskolen

Inddrag forældrene i folkeskolen

[BLOG] Alle forældre uanset social baggrund har mulighed for at give deres børn et fagligt rygstød.

Af Jens Thorsen , formand Skole og Forældre København

Elever i folkeskolen, der er fagligt dygtige, har for det meste forældre, der læser højt for dem eller snakker med dem om samfundsforhold.
Det viser forskning. Forskningen viser også, at alle forældre uanset social baggrund har mulighed for at give deres børn et
fagligt rygstød ved blot at tale med dem om, hvad der foregår i skolen, hvis skolen vel og mærke giver forældrene mulighed for at
blive inddraget.

Ligesom undervisningen skal også skole hjem samarbejdet være differentieret. Derfor er inddragelse af forældrenes ressourcer i børnenes skolegang vigtigt, hvis overborgmester Frank Jensens ønske om at hæve det faglige niveau på de københavnske folkeskoler skal gøres til virkelighed.
Problemet er bare, at folkeskolerne i København i dag ikke har en klar plan for, hvordan forældrenes ressourcer kan bruges.
Inddragelse af forældre kan ske på mange måder. Det, der rykker mest er, at skolerne satser langt mere på en målrettet og hyppig feedback mellem lærere, elev og forældre, så de aktuelle mål for elevens læring står lysende klart for både elev, lærere, og forældre.
Inddragelsen kan ske ved at give forældrene mulighed for at forberede børnene på det kommende undervisningsforløb inden det løber af stabelen under sloganet ”Giv dit barn et forspring”. Giv forældrene forslag til lege, man kan lege med børnene, som fremmer en bestemt ting, der skal læres om den kommende uge. Fortæl hvordan man kan sætte nogle af tingene, børnene lærer om i skolen i perspektiv. Giv dem forslag til ture, man kan tage på, hvis familien alligevel skal på en tur.

Inddragelse kan også ske gennem en forældrebank i klassen, hvor forældrene inviteres til at fortælle eleverne om deres arbejde. Og inddragelse kan ske ved at inddrage skolebestyrelserne mere systematisk i udviklingen af folkeskolen i København. Jeg vil derfor opfordre Frank Jensen og Pia Allerslev til at kommunen laver en ambitiøs plan for, hvordan forældrenes ressourcer inddrages i, at alle elever på folkeskolerne i København bliver både fagligt dygtigere og trives bedre. Faglighed og trivsel følges nemlig som regel ad.
Og jeg vil opfordre skolebestyrelserne til at udnytte folkeskolereformen som murbrækker til at øge forældreinddragelsen i folkeskolen.

Senest opdateret den

25 marts 2015

af

fzb

Læs også

27.05.16
Slides fra Forårskurset 2016
Skole og Forældre København har holdt forårskursus om Understøttende Undervisning. Gik du glip af kurset? Så kan du finde materialet her.
07.03.18
Skolebestyrelsesvalg 2018
I foråret 2018 er der skolebestyrelsesvalg på de danske folkeskoler. Her kan du finde relevant information vedrørende kandidatopstilling, afstemning...